Bezpečnosť, ktorá jazdí stále s Vami.

Technológie GSM a GPS prinášajú novú službu pre vodičov motorových vozidiel - eCall. Pod týmito piatimi písmenkami je skrytý telematický systém vybavený najmodernejšou technikou. Filozofiou zariadenia je pomôcť vodičovi na cestách.

 

 

Jedná sa predovšetkým o prípad havárie a teda o čo najrýchlejšie poskytnutie potrebnej pomoci. Zariadenie je vybavené snímačom preťaženia a je schopné detekovať naraz. Signál obsahujúci informáciu o polohe (prostredníctvom GPS) a stave vozidla je prenášaný GSM sieťou na operačné stredisko. Každá havária s preťažením väčším ako 2,5 g, čo sa rovná nárazu vozidla idúceho rýchlosťou 10 km/h do pevnej prekážky je zobrazená na operačnom stredisku spolu s údajmi o majiteľovi auta. Operátor na základe informácií posúdi závažnosť nehody a podľa potreby vyšle integrovaný záchranný systém. Ak sa jedná len o drobný „ťukes" pri malej rýchlosti a preťažení cca do 4 g, tak bude kontaktovaný vodič, ktorému ponúkne zdravotnú alebo technickú pomoc. Operátor je vlastne takým anjelom strážnym, ktorého automaticky privolá technika vo vozidle. Veľa ľudských životov vyhaslo, len kvôli tomu, že pomoc prišla neskoro. Napríklad ak auto vyletí von z cesty a skončí uprostred kríkov alebo v potoku pod mostom. V takýchto prípadoch sa už mnohokrát stalo, že havarované vozidlo bolo objavené po dlhých hodinách.

eCall nie je len automatické hlásenie havárie, ale aj pomoc, ktorú si môže vodič privolať kdekoľvek a kedykoľvek jednoduchým zatlačením tlačidla. Nemusí hľadať telefón a potom nejaké telefónne číslo kam zavolať ak sa dostane do situácie, že potrebuje niekoho aby mu poskytol potrebnú pomoc. Na cestách sa mu môže prihodiť zdravotná nevoľnosť, kedy by strácal drahocenné sekundy hľadaním pomoci a následným popisom miesta, kde sa nachádza. Operátor okamžite po zatlačení tlačidla vo vozidle vidí, kde treba pomoc poslať.

Tlačidlo môže byť použité aj v prípade potreby získania potrebných informácií, ktoré operátor môže poskytnúť. To už hovoríme o asistencii, ktorá nám vodičom uľahčuje pobyt strávený na cestách. Napríklad dostali sme defekt a potrebujeme vymeniť koleso, tak proste zatlačíme tlačidlo a privoláme servis.

Prémiové automobilové značky takúto asistenciu povýšili na úroveň, že prostredníctvom telematického systému sú z vozidla prenášané aj informácie napríklad o potrebe servisných prehliadok. Určite vodič skôr zareaguje na hovor ľudskou rečou zo servisu ako na blikajúci oranžovú kontrolku v prístrojovej doske.

eCall je slovo, ktoré sa skloňuje v automobilovej oblasti už dlhé roky. Už boli dokonca aj stanovené termíny, kedy by malo byť každé vozidlo vybavené takýmto systémom. V rámci Európskej únie sa teraz hovorí o roku 2017. Čo je však dôležité je to, že už teraz u niektorých automobilových značiek si môžete objednať vozidlo vybavené takýmto „SAT" zariadením. Bezpečnosť, ktorá jazdí stále s Vami sa pomaly stáva realitou a nie luxusom.

 

Text: Ing. Hubert Kluka

 

Späť

 

Pridať komentár

* :
* :
* :
8 + 2 =
Odoslanie formulára

Priemyselné utierky

MEWA - priemyselne_utierky